Huis-aan-huiskranten zijn cruciaal voor lokale bestuurders. Dat zeggen onderzoekers in het rapport ‘Democratie dichterbij: Lokaal kiezersonderzoek 2016’ dat vorige week is verschenen. 40 procent van de ondervraagden zegt voor het lokale nieuws te vertrouwen op de gratis nieuwsbladen.

Wie als wethouder of gemeenteraadslid denkt dat je tegenwoordig vooral op Twitter en Facebook actief moet zijn om kiezers te bereiken, heeft het mis. En niet zo’n beetje. Op sociale media preek je vooral voor eigen parochie, blijkt uit het rapport ‘Democratie dichterbij: Lokaal kiezersonderzoek 2016’. “Erg weinig respondenten volgen lokale politici op sociale media”, schrijven de onderzoekers. Het gaat om iets meer dan vijf procent van de ondervraagden. De volgers blijken bovendien niets eens de jongeren te zijn die bestuurders vaak denken te bereiken via internet. Het zijn vooral hun collega’s in het openbaar bestuur en zogenaamde opiniemakers, de hoogopgeleide mannen en vrouwen tussen de 25 en 44 jaar die de besluiten toch al in de gaten houden en actief proberen om het beleid te beïnvloeden. “Van sociale media moet men vooralsnog geen wonderen verwachten”, is dan ook de conclusie van het onderzoeksteam.

Verstandig
Als je als wethouder of raadslid jouw boodschap wilt overbrengen is het verstandiger om naar een lokaal nieuwsblad te stappen. 40 procent van de mensen leest dat wekelijks. Voor een betaald landelijk dagblad, zoals de Volkskrant of de Telegraaf, is dat percentage 28,8 procent en voor een regionaal dagblad ligt het nog iets lager: 23,8 procent. Zo’n 30 procent van de mensen leest nooit een letter die op papier staat.

Actief op zoek
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de mensen in huis-aan-huiskranten niet alleen op zoek zijn naar de laatste advertentie van de bakker of fietsenmaker of deze scannen op foto’s van bekenden, maar dat lezers ze doorbladeren op zoek naar nieuws uit de omgeving. “43,9 procent zegt lokaal nieuws vaak of bijna altijd te lezen.” Zelf actief op zoek gaan naar nieuws uit de buurt doen ze echter niet. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft daar zelden of nooit zin in. “Wanneer het hem of haar wordt aangeboden is men bereid het te lezen, maar mensen gaan niet op zoek naar informatie.” De wetenschappers hebben aan de hand van een aantal vragen ook gekeken naar de kennis van mensen over hun lokale bestuurders. Krantenlezers blijken bijvoorbeeld vaker de naam van de burgemeester te kennen dan degenen die de krant meteen bij het oud papier gooien. Jongeren zijn een geval apart. 63 procent van de mensen tussen de 18 en 34 jaar is totaal niet geïnteresseerd in de politiek.

Het rapport ‘Democratie dichterbij: Lokaal kiezersonderzoek 2016’ is niet het eerste onderzoek dat het belang van huis-aan-huisbladen aantoont. Zo zei het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) vorig jaar dat 11,8 miljoen Nederlanders wel eens een huis-aan-huisblad lezen en dat het bereik al jaren stabiel is, zo rond de 45 procent. Voor de uitgaven van Weekblad de Bode liggen deze cijfers, volgens hetzelfde NOM, nog iets hoger.

 

Start typing and press Enter to search